.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
برگزاری کارگاه آموزشی بیماری پوسیدگی مرکبات

کارگاه آموزشی بیماری پوسیدگی ناف تامسون (آلترناریای) مرکبات با حضور مهندس عادل صفایی مدیر باغبانی سازمان، مهندس مرتضی ولی پور مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد و کشاورزی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران ، کارگاه آموزشی بیماری پوسیدگی ناف تامسون (آلترناریای) مرکبات با حضور عادل صفایی مدیر باغبانی سازمان ، مرتضی ولی پور مدیر حفظ نباتات سازمان و سید کریم طاهری مدیر ترویج و نظام بهره برداری سازمان ، جمعی از کارشناسان (باغبانی ، حفظ نباتات و ترویج) و باغداران و بهره برداران برتر در محل سالن اجتماعات سازمان جهاد کشاورزی مازندران برگزار گردید.
در این کارگاه آموزشی مهندس سیدکریم طاهری مدیر ترویج و نظام بهره برداری سازمان به بیان اهداف برگزاری این کارگاه پرداخت، وی هدف از این گونه کلاسها را ارتقاء سطح و دانش بهره برداران بخش کشاورزی دانست. و ارتباط چهره به چهره تولیدکنندگان با کارشناسان و حل برخی از مسائل و مشکلات در امر تولید را از مزایای ویژه برگزاری این کارگاه تلقی کرد.

مهندس طاهری یکی از معضلات کشاورزی استان را علیرغم داشتن کثرت کشاورزان و تولیدکنندگان در سطح کشور ، فاصله زیاد بین کشاورزان و تولیدکنندگان برتردر امر تولید دانست و راه حل آن را تنها بالا بردن سطح دانش و بینش تولید کنندگان وافزایش مهارتهای فنی آنان و شرکت در دوره های آموزشی ترویجی مطرح کرد .

مدیر ترویج کشاورزی سازمان افزود : امروزه بیماری پوسیدگی آلترناریای میوه مرکبات یا پوسیدگی ناف پرتقال تامسون ناول یکی از معظلات جدی تولیدکنندگان به شمار می آید . با بررسی های به عمل آمده ترجیحاً عامل بیماری را قارچ آلترناریا آلترناتا می دانند که موجب آلودگی پنهان در گلوگاه میوه ارقام پرتقال تامسون ناول با تغییر رنگ زود هنگام و ریزش قبل از برداشت محصول می گردد .

این بیماری که به پوسیدگی دم سیاه معروف است . به میوه هائی که برای مدت طولانی در انبار نگهداری می شوند، خسارت می زند. وی افزود: از آنجا که قارچ عامل این بیماری نسبت به قارچکش های متداول در دنیا مقاوم است لذا توصیه می شود برای کنترل بیماری موارد ذیل را رعایت نمائید . 1 – در باغهائی که سابقه آلودگی در آن وجود دارد باید برداشت را با تأخیر انجام داد تا میوه های آلوده تدریجاً از روی درخت بریزند و به این ترتیب از مزان آلودگی در انبار کاسته شود . 2 – میوه های آلوده را باید از سطح باغ جمع آوری کرده و از بین برد . (دفن در عمق 40 سانتیمتری خاک) 3 – با تغذیه و آبیاری صحیح و جلوگیری از تنش خشکی درختان ، از ترک خوردن میوه به ویژه در قسمت ناف میوه که محل نخود قارچ عامل بیماری است . باید جلوگیری کرد . 4 – از آنجا که عامل این بیماری به قارچکش های گروه بنزیمیدازول مقاوم شده است . لذا کاربرد آن ممکن است حتی موجب افزایش آلودگی شود .

بنابراین باید از مصرف آن جهت ضدعفونی میوه های برداشت شده از باغات آلوده یا با سابقه آلودگی جداً خودداری کرد . در ادامه دکتر علوی کارشناس آفات و بیماریهای مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان ابتدا به بیان عامل بیماری پوسیدگی ناف تامسون (آلترناریای) مرکبات در جهان و سپس به اهمیت این مسئله در کشور پرداخت. ایشان در ادامه به آموزش چگونگی پیدایش و راههای مقابله و کنترل بیماری فوق در مرکبات پرداخت


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 27 آبان 1388
ای دمبوله کئی
تره گل بخوره

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.162 seconds.